<p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 18pt; COLOR: #3366ff; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">خطیب قندهاری</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">ایّها اللاهی عن العهد القــــــدیم<span style="COLOR: white">---</span> ایهالنّــــاهی عن النهــــج القویـــــم</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">اســـــتمع ما ذا یقول العندلیب <span style="COLOR: white">---</span> حیث یروی من مقـــالات الحبــــیب</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">مــرحــبا ای بلبل دســــــتان حی <span style="COLOR: white">---</span> آمده از جـــانــب بــــستـــــان حی</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">یــــا بریــــد الحــیّ اخبرنی بما <span style="COLOR: white">---</span> قاله فی حقـّــــــــــنا اهـــل الحمـــی</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">هــل رضــوا عنـــّا و مالوا للوفا؟ <span style="COLOR: white">---</span> ام علی الهجر استمـــــرّوا والجفا</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">مــــرحـــبا ای پیـــــک فرّخ فال ما <span style="COLOR: white">---</span> مرحبـــا ای مایهء اقبــــــال ما</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">مـــرحبـــا ای عندلیـب خوشــــنوا <span style="COLOR: white">---</span> فارغم کردی ز قـــــید ما ســــوا</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">ای نواهــــای تو نارٌ موصـــده <span style="COLOR: white">---</span> زد به هر بندم هــــــزار آتشـــــکــده</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">باز گــو از نجــد و از یاران نجــــد <span style="COLOR: white">---</span> تا در و دیوارهــــا آید به وجـــد</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">باز گو از زمزم و خیـــــف و مـُنا<span style="COLOR: white">---</span> وا رهان دل ازغم و جان از عنـــا</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">باز گــو از مــنزل و مـــــأوای ما <span style="COLOR: white">---</span> باز گو از یــــار بی پروای مــــا</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">آن که بر ما بی سبب افشــاند دست <span style="COLOR: white">--- </span>عهد را ببرید و پیمان را شکست</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">از زبان آن نگار تنــــــــــــد خو <span style="COLOR: white">---</span> از پی تســــــــــکین دل حرفی بگو</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><font size="3"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA">***</span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="ltr"></span></font></font></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">یـاد ایامی که با ما داشـــــــــــتی <span style="COLOR: white">---</span> گاه قهـر از ناز و گاهی آشـــــــــتی</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">ای خوش آن دوران که گاهی ازکرم<span style="COLOR: white">-</span><span style="mso-spacerun: yes"> </span>در ره مهـــــر و وفــــا می زد قدم</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">شــــب که بودم با هزاران کوه درد<span style="COLOR: white">---</span> ســــر به زانوی غمش بنهاده فرد</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">جان به لب از حســـرت گفتار او <span style="COLOR: white">---</span> دل پُر از نومیــــــــدی دیـــــدار او</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">آن قیـــامت قامت پیمان شـــــکن <span style="COLOR: white">--- </span>آفــــت دوران بـــلای مـــرد<span style="mso-spacerun: yes"> </span>و زن</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">فتنـــهء ایّـــام و آشـــوب زمان <span style="COLOR: white">----</span> خانه ســوز صــد<span style="mso-spacerun: yes"> </span>چو من بی خانمان</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">ناگــهم از در درآمد بی حجــــاب <span style="COLOR: white">---</span> لب گزان از رخ بر افکــــــنده نقاب</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">کاکل مشـــــکین به دوش انداخته <span style="COLOR: white">--- </span><span style="mso-spacerun: yes"> </span>وز نگاهی کار عالم ســـــــــــاخته </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">گفت: ای شــــــیدادل مجنون من <span style="COLOR: white">--- </span>وی بلاکش عاشــــــــــــق مفتون من </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">کیف حال القـــــلــب فی نار الفراق؟<span style="COLOR: white"> ---</span> گفتمـــــــــش: والله حالی لایطاق</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">یک دمک بنشــست بر بالین من <span style="COLOR: white">--- </span>رفت و با خود برد عقـــــل و دین من</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: center; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl" align="center"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">گفتمــش: کی بینمت ای خوشخرام؟<span style="COLOR: white">--- </span>گفت: نصف اللیل لیکن فی المنــام</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">این مثنوی دلنشین از دانشمند ادیب و سخنسرای<span style="mso-spacerun: yes"> </span>معروف سدهء 10 و 11 هجری<span style="mso-spacerun: yes"> </span>شیخ بهاؤالدین بهائی عاملی معروف به شیخ بهائی است. شیخ بهایی در اصل از جبل عامل لبنان بود که در جوانی با پدر به هرات آمد و در مدرسهء میرزایان هرات درس خواند. هرات را همیشه دوست می داشت؛ حتی در پیری هنگامی که مبتلا به درد چشم بود در بستر بیماری مثنوی دلنشینی در ستایش هرات سرود و آن را " <span style="COLOR: #3366ff">الزّاهرة</span>" نام نهاد. آن مثنوی را نگارنده چند سال پیش به فارسی دری ترجمه کرد که در مجلهء <span style="COLOR: #3366ff">خراسان پژوهی</span> در مشهد مقدس چاپ شد. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">این مثنوی ازشاعر و ادیبی است که زبان مادریش عربی بود. اما نگارنده آن را در نوجوانی به لهجهء قندهاری از ادیب و سخنوری بزرگ در هرات شنید که یادی هرچند مختصر از او در این سطورخواهــد آمد.</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">در وزارت مطبوعات و شاید<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در وزارت معارف نیز چندین سال پیش اداره یا دیپارتمنتی بود به نام<span style="mso-spacerun: yes"> </span>"ادارهء سمعی و بصری ". راستی موجب رضای خداست که من در آغاز به ژرفای معنای "سمعی و بصری" و این که چه وظایفی دارد، آگاه نبودم. وقتی ادارهء سمعی و بصری می گفتند در نظر من چند تا چراغ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>و نورافکن با سه پایه های بلند و یک دستگاه تقویت صدا و با چند بلندگو (لودسپیکر) و یک پردهء لوله پیچ (پرده برای نمایش فیلمهای تربیوی) مجسم می شد که عده ای آن ها را از جایی به جایی انتقال می دادند تا برنامه یی را برای آموزش و یا اطّلاع رسانی تهیه و تقدیم کنند. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>چنین تصور می کردم که برنامه های سمعی و بصری بدون این سه پایه ها و امپلی فایر و نور افکن ها اصلاً معنا و مفهومی ندارد.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بعداً که روزنامه نگاری خواندیم و با انواع<span style="mso-spacerun: yes"> </span>رسانه های گروهی آشنا شدیم به این حقیقت پی بردیم که بسیاری از این رسانه ها،<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بخصوص انواع سمعی و بصری را، ما از روزگار قدیم در شهر زادگاه خویش، هرات، داشته ایم؛ چون در این نوشته سخن از مردی روحانی است<span style="mso-spacerun: yes"> </span>از<span style="mso-spacerun: yes"> </span>دیگر<span style="mso-spacerun: yes"> </span>انواع رسانه های سمعی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>وبصری<span style="mso-spacerun: yes"> </span>یادی نمی کنیم و<span style="mso-spacerun: yes"> </span>یکراست (مستقیماً) به "وعظ و منبر"<span style="mso-spacerun: yes"> </span>می پردازیم. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">با مراجعه به تاریخ هرات درمی یابیم که <span style="COLOR: #3366ff">مسجد جامع بزرگ هرات</span> جایگاه <span style="mso-spacerun: yes"> </span>بسیاری از رخدادهای تاریخی <span style="mso-spacerun: yes"> </span>و گاهی جای آغاز بسیاری از رخدادهای مهم است و می بینیم که بسیاری از این رخدادها از طریق خطیبان و واعظان، بیشتر در روز آدینه به<span style="mso-spacerun: yes"> </span>گوش مردم می رسیده است.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>افزون بر <span style="COLOR: #3366ff">مسجد جامع بزرگ هرات</span> مساجد دیگری نیز گاه به گاه محل سخنرانی و وعظ و خطابه بوده است؛ مانند <span style="COLOR: #3366ff">مسجد جامع پایحصار</span>، <span style="COLOR: #3366ff">مسجد خرقهء شریف</span>، <span style="COLOR: #3366ff">مسجد عیدگاه</span> و جزآن. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">از هنگامی که روضه خوانی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>رواج بیشتری یافت، افزون بر مساجد، تکیه خانه ها نیز محل وعظ، ارشاد و جایگاه رشد فرهنگی گردید. هرگاه در این تکایا خطیبی بزرگ پیدا می شد، مجالس سخنرانی رونق بیشتری می یافت و شمار شنوندگان و حاضران فزونی می گرفت.</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">بسیاری بر این باورند، و این باوری معتبر نیز هست، که<span style="mso-spacerun: yes"> </span>اصطلاح "روضه خوانی" در هرات رواج یافت. روضه خوانی به فرقه یی خاص تعلق نداشت بلکه همه در مجلس روضه خوانی شرکت می ورزیدند.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>روضه خوانی در اصل یعنی مجلس یا مراسم گرد آمدن برای خواندن کتاب <u><span style="COLOR: #3366ff">روضة الشّهداء</span></u> ، تالیف نویسنده و دانشمند بزرگ عهد تیموری<span style="mso-spacerun: yes"> </span>هرات <span style="COLOR: #3366ff">مولانا حسین واعظ کاشفی</span>. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">در هرات، روزهایی که ما کودک و نوجوان بودیم ، چند تکیهء معروف بود؛ از همه نامی تر "<span style="COLOR: #3366ff">تکیهء میرزا خان</span>"<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بود که<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در" <span style="COLOR: #3366ff">کوچهء زال خان</span> " قرار داشت.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در روزهای مهم مانند روز عاشورا<span style="mso-spacerun: yes"> </span>والی یا نمایندهء او<span style="mso-spacerun: yes"> </span>به استماع روضه حاضر می شدند.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>گاهی سخنرانان معتبر باعث رونق گرفتن تکیه های دیگری نیز می شدند از آن جمله "<span style="COLOR: #3366ff">تکیهء بیرجندیها</span>" <span style="mso-spacerun: yes"> </span>و "<span style="COLOR: #3366ff">تکیهء هادی</span>".<span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><font size="3"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA">تکیهء هادی</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"> هم به دلیل داشتن مدیر لایق و هم به سبب حضور خطیب و سخنوری بزرگ از شهرت خاصی بر خوردار بود. ما در نزدیکی مسجد جامع بزرگ هرات نشیمن داشتیم و<span style="mso-spacerun: yes"> </span>به تکیهء هادی نزدیک بودیم.<span style="mso-spacerun: yes"> </span></span></font></font></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">تازه دروازهء شعر و ادب و تاریخ به روی ما باز شده بود، اما هنوز به جز کتایهایی که در کتابخانهء<span style="mso-spacerun: yes"> </span>مختصر خود ما<span style="mso-spacerun: yes"> </span>و یکی دوتن از بزرگان خانواده بود، به کتاب و مواد خواندنی دسترسی نداشتیم. هنوز با استاد فکری َآشنا نشده بودم و هنوز از کتابخانهء عامّه کتاب<span style="mso-spacerun: yes"> </span>به امانت نمی توانستم گرفت. مطالعهء من به مجلات<span style="mso-spacerun: yes"> </span>ایرانی و رادیو بسنده می شد.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>خواندن کتابهایی هم که داشتیم درخور سن و سال ما نبود. کتابهای شعر بچه ها را "<span style="COLOR: #3366ff">چشم سفید</span>" می ساخت و برخی کتابهای دیگر می گفتند آدم را گمراه می کند.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>پس از خدا می خواستیم<span style="mso-spacerun: yes"> </span>که اگر چیزی خواندنی نیست<span style="mso-spacerun: yes"> </span>امکانی پیدا شود که چیزی بشنویم. در مکتب ابتدایی و ثانوی معلمان خوبی داشتیم خدا آنانی را که درگذشته اند بیامرزد و ماندگان را تندرست بدارد. معلمی داشتیم به نام <span style="COLOR: #3366ff">قاری سید احمد خان </span>که برای تشویق به شکیبایی و بردباری در برابر سختیها همیشه این بیت عربی را می خواند و خوب هم برای ما ترجمه می کرد:</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">اذااشتدّت بک البلوی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>ففکر فی الم نشرح</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">فعسرِ بین یســــــــرین<span style="mso-spacerun: yes"> </span>اذا فکرته فافرح</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">به گمان اغلب این نخستین بیت<span style="mso-spacerun: yes"> </span>از اشعار عربی بود که با ترجمهء فارسی آن یاد گرفتم. روح معلم ما <span style="mso-spacerun: yes"> </span>قاری سید احمد خان شاد باد. البته<span style="mso-spacerun: yes"> </span>اشعار عربی <span style="COLOR: #3366ff">دیوان حافظ</span> را خوانده بودیم، اما به آن دقت کسی شعر را برای ما ترجمه نکرده بود.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>خلاصه تشنهء خواندن و شنیدن شعر و ادب بودیم که شنیدیم " <span style="COLOR: #3366ff">شیخ طاهر قندهاری در تکیهء هادی منبر می رود</span>"<span style="mso-spacerun: yes"> </span>همسالان ما که پیشتر مجالس وعظ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>او را شنیده و چیزهایی را از بر کرده بودند به ما خواندند و ما را تشنهء شنیدن سخنان او ساختند. اما نخست از تکیهء هادی و مدیر (یا تکیه دار) آن بخوانیم: </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">از <span style="COLOR: #3366ff">بازار خوش</span><span style="mso-spacerun: yes"> </span>که وارد کوچهء "<span style="COLOR: #3366ff">چوب فروشی</span>" می شدیم<span style="mso-spacerun: yes"> </span>جند دقیقه تا<span style="mso-spacerun: yes"> </span><span style="COLOR: #3366ff">تکیهء هادی</span> راه بود. تکیه خانهء بزرگی بود که مرحوم <span style="COLOR: #3366ff"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>شیخ غلام حسین قاری </span><span style="mso-spacerun: yes"> </span>با خانواده اش در همان خانه نشیمن داشت. نمی دانم که آیا "ه<span style="COLOR: #3366ff">ادی</span>" نام یکی از نیاکان آن مرحوم بود یا نام کسی دیگری بود که آن خانهء و تکیه به نام او بود.شیخ غلام حسین در کار تدویر جلسات قرائت قرآن شریف و مجالس وعظ و سخنرانی بسیار زحمت می کشید. من چند ماه رمضان برای قرائت و مقابلهء قرآن مجید به آنجا می رفتم. بسیاری از کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان<span style="mso-spacerun: yes"> </span>محلّهء ما نیز به "<span style="COLOR: #3366ff">مقابلهء قرآن شریف</span>" می آمدند، چندان که گرداگرد شبستان بزرگ پر می شد. قرآنهای نو با لفافه های خوشبوی که از مخمل و دیگر پارچه های فاخر ساخته شده و با گلاب خوشبو شده بود بر رحلهای چوبی زیبا در برابر همه قرار داشت و مجلس را شکوه خاصی می بخشید. برخی از مقابله کنندگان هم صدای خوشی داشتند و نوبت که به آنان می رسید، با صدای خوش و قرائت صحیح خویش باعث تشویق دیگران می شدند.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>مرحوم شیخ اشتباهات کسانی را که قرائت شان صحیح نبود<span style="mso-spacerun: yes"> </span>تصحیح می کرد. در نتیجه همین جلسات افزون بر فوائد معنوی و اخلاقی در آموزش قرائت قرآن و آشنا شدن به خواندن متن<span style="mso-spacerun: yes"> </span>عربی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بسیار مؤثـّر بود.<span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">مرحوم شیخ غلام حسین قاری، در تنظیم امور تکیه، تقدیم چای، شیرینی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>و شربت، و اطعام<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در روزهای<span style="mso-spacerun: yes"> </span>جمعه و ایام مخصوص بسیار زحمت می کشید. در زمستان هم یکی دو بار<span style="mso-spacerun: yes"> </span>هلیم ( یا چنانکه برخی می نویسند، حلیم) بسیار خوشمزه با قیمهء شیرین <span style="mso-spacerun: yes"> </span>داده می شد. ساختمان تکیه عمدةً دو طبقه بود و در وسط سرا (= حویلی، حیاط) حوضی بود که از آب چاه پر می شد<span style="mso-spacerun: yes"> </span>و دیدن <span style="mso-spacerun: yes"> </span>ماهیان رنگارنگ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در زیر امواجی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>که با ریزش آب فوّاره مکرر می شد بسیار زیبا و دیدنی بود. مرحوم شیخ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>با آنکه جوانی را پشت سر نهاده بود بسیار پُرکار بود و همان حوض را غالباً خودش با کشیدن آب<span style="mso-spacerun: yes"> </span>با چرخ از چاه پر می کرد و در جریان مجالس همیشه می کوشید فوّاره را روان و بلند نگهدارد. بر دیوار شرقی نقش گچ کاری یا فرسکو ی گل و بتّه و <span style="mso-spacerun: yes"> </span>یک ساعت بزرگ دیواری به رنگ لاجوردی و سفید جلوه گر بود. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>در مجالس شادمانی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>مثلاً <span style="COLOR: #3366ff">میلادالنـّبی</span> تکیه را چراغان می کرد و آذین می بست و ابتکارات دیگری هم داشت. از جمله دو خوشخوان معروف به "<span style="COLOR: #3366ff">مرغزیها</span>" را دعوت می کرد که با صدا و لحن دلنشینی مولودی می خواندند. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">هرچند از اصل موضوع دور ماندیم، خواستم که یادی هم از مرحوم شیخ غلام حسین قاری و زحمات او شده باشد.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>و اما برویم بر سر مطلب که سخن در مورد خطیب و سخنور شهیر ولی وارسته شادروان <span style="COLOR: #3366ff">شیخ محمد طاهر خطیب و ادیب<span style="mso-spacerun: yes"> </span>قندهاری</span> است.</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">من<span style="mso-spacerun: yes"> </span>با شنیدن نخستین سخنرانی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>مرحوم <span style="COLOR: #3366ff">شیخ طاهر قندهاری</span> شیفتهء او شدم. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>جامه اش سراپا سفید بود. بار اول<span style="mso-spacerun: yes"> </span>با دیدن شیخ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>به این اندیشه افتادم که چرا ایشان در <span style="COLOR: #3366ff">مسجد جامع شریف</span> سخنرانی نمی کند که برای شمار بیشتری از شنوندگان جای هست و در نگاه ما لباس شیخ هم به لباس خطیب مسجد جامع شریف شباهت بیشتری داشت .<span style="mso-spacerun: yes"> </span>سیمای شیخ اندکی تیره تر از گندمی بود و ریشی کوتاه و کم پشت داشت. یک چشمش گل داشت که گویا در کودکی گرفتار بیماری<span style="mso-spacerun: yes"> </span>آبله شده و چشمش آسیب دیده بود. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">شیخ سخنرانی را با خطبهء حمد و نعت آغاز می کرد و با آنکه بیشتر حاضران عربی نمی دانستند، چنان کلمات آهنگدار و خوشایند را برمی گزید که همه را خوش می آمد. سپس مثنوی یا قصیده یی از یکی از شاعران متقدّم<span style="mso-spacerun: yes"> </span>می خواند که همین قسمت برای ما حکم کیمیا را داشت. هم شعر را بسیار با آهنگ و لحن خوش می خواند و هم لهجهء قندهاریش شیرینی خاصی به شعر می بخشید. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>مثنوی شیخ بهایی که در بالا آمده است یکی از<span style="mso-spacerun: yes"> </span>اشعاریست که بار اول من از مرحوم شیخ طاهر شنیدم. با آنکه چند بیت آن عربیست، طرز خواندن شیخ مرا واداشت که حتـّی ابیات عربی را هم که نمیدانستم چه معنی دارد از بر کنم. شعر را که می خواند گفتی تمثیل می کرد و آنچه در شعر آمده بود با خواندن شیخ پیش چشم شنونده مجسم می شد. یک روز شیخ قصیده یی از خاقانی خواند و چه زیبا و دلنشین خواند که تا همین دم آهنگ جانبخش صدای او با کلمات قصیدهء خاقانی پس از دهها سال در گوشم طنین انداز است:</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هـــــــان</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">ایوان مدائــــن را،<span style="mso-spacerun: yes"> </span>آیــــــــینـــهء عبــــرت<span style="mso-spacerun: yes"> </span>دان</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">یک ره ز ره دجــــــله منزل به مـــــــدائن کــــن</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">وز دیده دویم دجله بر خاک مدائـــــــــــن<span style="mso-spacerun: yes"> </span>ران</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">از اسپ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>پیاده شو بر نطع زمین رخ نــــــــــــه</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">پیش پی پیلش بین<span style="mso-spacerun: yes"> </span>شــــــــــهمات شده<span style="mso-spacerun: yes"> </span>نــعمان</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">....</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">مست است زمین زیراک خوردست به جای می</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><font size="3"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA">در کاس سر هرمز خون دل نوشــــــــروان</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"></span></font></font></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><font size="3"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA">این قصیده را که شنیدم، فردای آن روز به کتابخانهء معارف که در طبقهء دوم<span style="mso-spacerun: yes"> </span><span style="COLOR: #3366ff">لیسهء (دبیرستان) سلطان غیاث الدین غوری</span> قرار داشت و ما در آن لیسه درس می خواندیم رفتم و سراغ <span style="COLOR: #3366ff">دیوان خاقانی</span> را از مدیر کتابخانه، <span style="COLOR: #3366ff">آقای عزیزالله خان اخوان</span>،<span style="mso-spacerun: yes"> </span>گرفتم . ایشان <span style="COLOR: #3366ff">دیوان<span style="mso-spacerun: yes"> </span>خاقانی</span> را که جدیداً در ایران چاپ شده بود، به من داد و من چندین روز به خواندن دیوان سرگرم شدم هرچند که<span style="mso-spacerun: yes"> </span>دریافت معانی شعر خاقانی برای من و امثال من آسان نبود. اما همین برای ما فتح بابی بود در دنیای شعر کهن فارسی دری. </span><span style="mso-bidi-language: FA" dir="ltr"></span></font></font></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">در یک سخنرانی دیگرشیخ مرحوم<span style="mso-spacerun: yes"> </span>این دوبیت را خواند:</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">دلقت به چه کار آید و تسبیح و مرقّع </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">خود را ز عملهای نکوهیده بری دار</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">حاجت به کلاه ترکی داشتنت نیست</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><font size="3"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA">درویش صفت باش و کلاه تتری دار</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"></span></font></font></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">شیخ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>چنان دلنشین و مطنطن این دو بیت را خواند و چنان زیبا و ( به گفتار تاجیکان)<span style="mso-spacerun: yes"> </span>فهما ترجمه و شرح نمود که این دو بیت در آن<span style="mso-spacerun: yes"> </span>ایام<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در اندیشهء من از زیباترین اشعار دری جلوه گر شد، اما هرچه آن را در کتب موجود جست و جو کردم نیافتم. روزی فرصتی میسر شد و از شیخ پرسیدم که " دلقت به چه کار آید و تسبیح و مرقع ..."<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در کدام کتاب است؟ شیخ فرمود :<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در <span style="COLOR: #3366ff">نامهء دانشوران</span>. شب در خانه به یکی از بزرگان خانواده ( برآنم که در باب این مرد، میرکاظم شاه طبیبی،<span style="mso-spacerun: yes"> </span>که از طبیبان و روشنفکران هرات بود و بر من حق تربیت دارد نیز مقاله یی بنویسم) که از بنی اعمام مادرم بود گفتم که <span style="COLOR: #3366ff">نامهء دانشوران</span> را از کجا پیدا کنم؟ گفت: خود ما داریم. وقتی ایشان کتاب را<span style="mso-spacerun: yes"> </span>آورد، دیدم که در چند مجلد است و بزرگ یعنی در قطع رحلی نیز هست. آن کتابها را خواندم ولی گویا از اشعار، همان دوبیت را به آن زیبایی در خود گنجانیده بود و بس. کتاب تألیف گروهی از دانشوران دورهء ناصری و مجموعه یی<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در علوم و فنون گوناگون بود. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">چنان که من به کرّات از<span style="mso-spacerun: yes"> </span>خود آن مرحوم شنیدم ، شیخ محمد طاهرقندهاری شاگرد دانشمند بزرگ و معروف خراسان مرحوم <span style="COLOR: #3366ff">عبدالجواد ادیب نیشابوری</span> بود. <span style="COLOR: #3366ff">ادیب نیشابوری</span> از اعاظم علما و ادبای خراسان در اواخر سدهء 13 و اوائل سدهء 14 هجری قمری بود. مرحوم شیخ محمد طاهر قندهاری می گفت "<span style="COLOR: #3366ff">من و بدیع الزّمان فروزانفر و حسینعلی راشد<span style="mso-spacerun: yes"> </span>با هم<span style="mso-spacerun: yes"> </span>نزد مرحوم ادیب نیشابوری درس می خواندیم. راشد درس را نیمه تمام رها کرد و به سخنرانی پرداخت، اما من و فروزانفر درس را<span style="mso-spacerun: yes"> </span>نزد ادیب به پایان بردیم</span>". البته<span style="mso-spacerun: yes"> </span>نام و شهرت و فضل و مرتبت شادروان استاد بدیع الزمان فروزانفر پدیدار تر از خورشید است و مرحوم راشد هم سالیان متمادی از رادیو ایران سخنرانی می کرد و سخنرانیهایش در چند جلد انتشار یافت و مجلداتی از آن به هرات رسید که این بنده به مطالعهء<span style="mso-spacerun: yes"> </span>آنها<span style="mso-spacerun: yes"> </span>توفیق یافت. از یکی از اقوام شیخ در ایران شنیدم که شیخ محمد طاهر از دودمان شیخ بهایی عاملی بود. همین شخص محترم می گفت که مرحوم شیخ در نوجوانی راه قندهار تا مشهد را پیاده پیمود تا به خدمت استاد رسید. من سالها پیش در یاد داشت یکی از بزرگان که دیدار خویش با مرحوم ادیب نیشابوری را شرح داده بود دیدم که از "<span style="COLOR: #3366ff">یک طلبهء افغانی که نزد ادیب درس می خوانده و خدمت او را هم می کرده</span>" یاد کرده بود مقاله <span style="mso-spacerun: yes"> </span>در یک مجلهء ادبی چاپ شده بود و دریغا که آن منبع را یاد داشت نکردم و پس از آن<span style="mso-spacerun: yes"> </span>هم هرچه جستم نیافتم. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">چند سال بعد فرصت بیشتری میسّر شد تا از مجلس مرحوم شیخ و سخنان او بهرهء بیشتری ببریم و آن در محضر و دکان خوشنویس فرشته خوی شادروان استاد محمد علی عطار هروی بود، که در مقاله یی به تفصیل از ایشان یاد کردم و وعده داده بودم که در مورد شیخ هم دو باره بنویسم و سپاس خدای را که توانستم به آن وعده وفا کنم. البته چند سال پیش مقاله یی در یاد شیخ در یکی از مجلات ایران ( به گمان اغلب در <span style="COLOR: #3366ff">مجلهء مشکات</span>) نوشته ام و حال نه آن مجله را دارم و نه سواد مقاله را. این است که<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بایست از سر می نوشتم و نوشتم. به هر حال شیخ، <span style="COLOR: #3366ff">استاد عطار</span> را دوست می داشت. نخست که استاد عطار را با اخلاقی که داشت همه دوست می داشتند و دیگر این که<span style="mso-spacerun: yes"> </span>مرحوم شیخ بسیار به خط نستعلیق علاقمند بود و خود نیز به مشق خط نستعلیق می پرداخت. شیخ تقریباً همه روزه<span style="mso-spacerun: yes"> </span>در حدود ساعت سه بعد از ظهر یا اندکی پس از آن <span style="mso-spacerun: yes"> </span>به سواری گادی (درشکه) به دکان عطار می آمد. درین جا از شخص دیگری یادم آمد که دریغم می آید از او یاد نکنم که یاد از مردی نیکوکار و خوش نیت و هم یاد فرهنگدوستی فطری مردمان شهرزادگاه <span style="mso-spacerun: yes"> </span>من است. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>در مقاله یی که در مورد استاد عطار هروی نوشتم شرح دادم که دکان عطاریشان در <span style="COLOR: #3366ff">بازار قندهار</span> شهر هرات بود. در همین بازار یک قالیچه فروش سیار بود که <span style="COLOR: #3366ff">ملا ظفر</span> نام داشت. هر روز پیش از آمدن شیخ، <span style="COLOR: #3366ff">ملا ظفر</span> یک قالیچهء نو می آورد و در آستانهء دکان، همانجا که شیخ معمولاً می نشست، می گسترد. آفتاب زرد که شیخ به خانه باز می گشت ملا ظفر می آمد و قالیچه را جمع می کرد و فردا قالیچهء<span style="mso-spacerun: yes"> </span>نوی دیگر می آورد و<span style="mso-spacerun: yes"> </span>می گسترد. روز نو قالیچهء نو..! با آمدن شیخ چای سبز زعفرانی و کاغذ و قلم و دوات پیش روی شیخ نهاده می شد. و شیخ به مشق خط<span style="mso-spacerun: yes"> </span>نستعلیق می پرداخت. بسیاری از روزها شیخ این بیت را موضوع مشق خویش قرار می داد:</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">ای قلمت<span style="mso-spacerun: yes"> </span>غالیهء مشکناب<span style="mso-spacerun: yes"> </span>ریخته بر حاشیهء آفتاب </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">و مشکناب را هم همانگونه بهم پیوسته می نگاشت که زیبا تر می آمد. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">گاهی هم این بیت را می نوشت:</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">فقیهی کهن جامـــــــه ء تنگدســــت </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><font size="3"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA">در ایوان قاضی به صف بر نشست</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"></span></font></font></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">ضمن مشق که چند بار آن را به استاد عطار نشان می داد و استاد هم تحسین می نمود، سخن از خط و نسخه های کهن می شد و از کتاب و قطعه و قلم و قرطاس و مرکب و امثال آن. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">استاد فکری سلجوقی هم شیخ را دوست می داشت و غالباً به دکان دوست دیرین و شیرین خویش، استاد عطار، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>می آمد و با شیخ نیز به<span style="mso-spacerun: yes"> </span>تبادل فکر در مورد خط و خطاطان و نسخ خطی می پرداخت. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><font size="3"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA">شیخ محمد طاهر قندهاری</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"> مردی به تمام معنی وارسته بود از مال دنیا قطعات نستعلیق را بسیار دوست می داشت و زیبا ترین آنها را که به خط استادان بزرگ نستعلیق نویس بود گرد آورده بود. آنها را پیوسته تماشا می کرد و از دیدن شان سخت شادمان می شد. قلم را نیز سخت دوست می داشت ومجموعه یی از بهترین قلمها گرد آورده بود. هر بار که با شادروان استاد عطار به خدمت شیخ می رفتیم، یکی دو تا قلم را از میان مجموعه می چید و به من مرحمت می فرمود. علت توجه مرحمت آمیز او به این بنده آن بود که استاد جوانانی را که در مدارس جدید درس می خواندند همیشه با پرسشهایی می آزمود و اگر نمی دانستند پرخاش می نمود و می گفت تو چگونه متعلم هستی که<span style="mso-spacerun: yes"> </span>جواب این سؤال ساده را نمی دانی؟<span style="mso-spacerun: yes"> </span>از بنده در همان اوائل دوسؤال کرد: یکی "موصول" بود که ناقس و شکسته بسته جوابی بهم بستم که خوشش نیامد. بار دیگر (زمانی که گاهی شعری از من در روزنامه شهری اتفاق اسلام چاپ می شد ) فرمود این شعر را برایت ترجمه می کنم تو آن را شرح بده که شاعر از بیان آن چه منظوری داشته است.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>مرحوم شیخ<span style="mso-spacerun: yes"> </span>بیت شعر را به عربی خواند که البته نفهمیدم و سپس آن را تقریباً بدینگونه ترجمه کرد:</span></font></font></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">" ساقی! جام مرا از باده چنان پـُر کن که سربازان غرق شوند..."</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">آخ، که چقدر خوشحال شدم. ذوق زدم. معنا را می دانستم، از روی تصادف می دانستم نه که از روی درس مدرسه. داستان از این قرار بود که در خانه در میان ظروف چند کاسه و پیالهء چینی <span style="mso-spacerun: yes"> </span>داشتیم که<span style="mso-spacerun: yes"> </span>داخل آن به رنگ لاجوردی تصاویری از افراد گوناگون نقاشی شده بود. هنگامی که در آن کاسه ها آش یا شوربا یا چیز دیگری می ریختند آن افرا د دیگر دیده نمی شدند و گفتی غرق شده اند. در پیاله ها نیز با<span style="mso-spacerun: yes"> </span>صرف قیماق چای یا شیر یا چای همان اتفاق می افتاد. من از روی همان مشاهدات مقصود شاعر عرب را شرح دادم. شیخ مرحوم تبسمی نمود که از خورسندیش حکایت داشت. همه بگذشت. من برای درس و ادامهء تحصیل به کابل رفتم و شیخ یکی دو سال بعد درگذشت و در آستانه سلطان میر عبدالواحد شهید بیارمید.</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">مایهء تأسف<span style="mso-spacerun: yes"> </span>است که به ظاهر از شیخ اثری نمانده است . ایشان به معدودی از شاگردان درس گفت <span style="mso-spacerun: yes"> </span>که معروفترین آنها مرحوم <span style="COLOR: #3366ff">شیخ غلام حسین طالب فراهی</span> بود. </font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><span lang="FA" style="COLOR: #993300; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">شهر اتاوا- 30 عقرب (آبانماه) 1385= 21 نوامبر 2006</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" style="unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 0pt; LINE-HEIGHT: 150%; TEXT-INDENT: 0.5in" dir="rtl"><b><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">آصف فکرت</font></font></span></b></p>
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ ساعت ۴:۲۴