<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: center" align="center"><b><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman"> خوشنویس فرشته خوی</font></span></b></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: center" align="center"><b><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"></span></b></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">با آنکه<span style="mso-spacerun: yes">  </span>جامعه ء دوران جوانی ما از بسیاری جهات از جوامع مترقی و از کاروان تمدن و تجدّد به دنبال مانده بود، اما داشتنی هایی داشتیم که اگرچه <span style="mso-spacerun: yes"> </span>آن روز ها هم <span style="mso-spacerun: yes"> </span>به آنها دلخوش بودیم، امّا <span style="mso-spacerun: yes"> </span>پسانترها<span style="mso-spacerun: yes">  </span>دریافتیم که آن داشته ها<span style="mso-spacerun: yes">  </span>چه گوهران گرانبها یی بودند و ما چنان که می بایست و می شایست قدر آنان را نمی دانستیم ؛ شخصیتهایی که فر هنگ<span style="mso-spacerun: yes">  </span>و هنر پیشینیان ما را با<span style="mso-spacerun: yes">  </span>امانت حفظ کردند؛ پرورش دادند <span style="mso-spacerun: yes"> </span>و به نسل ما<span style="mso-spacerun: yes">  </span>سپردند و ما امروز به آن افتخار می کنیم.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>پس بر ماست که <span style="mso-spacerun: yes"> </span>این بزرگان را از یاد نبریم و حقّی را که بر گردن ما و جامعهء ما دارند، بشناسیم.</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman"><span style="mso-tab-count: 1">          </span>یکی از این سروران <span style="mso-spacerun: yes"> </span>که نامی بزرگ و آثاری سترگ از خود برجای نهاده <span style="COLOR: blue">استاد محمد علی عطّار</span><span style="mso-spacerun: yes">  </span>خوشنویس ( <span style="COLOR: blue">خطّاط </span>) هروی است. </font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">استاد عطار انواع خطوط عربی و فارسی<span style="mso-spacerun: yes">  </span>همچون <span style="mso-spacerun: yes"> </span>نستعلیق، تعلیق ، شکسته ، ثلث ، محقق<span style="mso-spacerun: yes">  </span>و معقلی ( </span><span lang="FA" style="COLOR: blue; mso-bidi-language: FA"><font size="3">خطّ بنّایی</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">)را زیبا و استادانه<span style="mso-spacerun: yes">  </span>می نوشت. در نگارش نستعلیق و محقق<span style="mso-spacerun: yes">  </span>شیوهء مرغوب و دلپذیر خراسانی را رعایت می نمود و خط معقلی را دوست داشت<span style="mso-spacerun: yes">  </span>و تابلوها و کتیبه های بسیاری به این خط نگاشته است.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>بسیاری از کتیبه های مسجد جامع<span style="mso-spacerun: yes">  </span>هرات را به خط زیبای ثلث و محقق نگاشته که تحسین و اعجاب بینندگان و جهانگردان هنرشناس و هنردوست را بر می انگیزد. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>در کتابت انواع خط کوفی بی مانند بود. بسا که یک تابلو بسیار زیبای کوفی را بر اساس عناصر یک سکهء قدیمی می نگاشت. به این معنی که عناصر خط یک دوره معین، مثلا دورهء سامانی ، غزنوی، غوری و یا دوران خلفای اموی، عباسی و فاطمی را <span style="mso-spacerun: yes"> </span>استخراج می نمود و خود تابلو مکمّل و مشروحی که نمایانگر ویژگیهای خوشنویسی آن دوره بود می آفرید. بدین ترتیب بسیاری ار نمونه های خوشنویسی کهن را آفرید که بعداً مورد استفادهء دیگر استادان خوشنویس قرار گرفت.</span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">ارزش<span style="mso-spacerun: yes">  </span>کار استاد نه تنها از این جهت است که ایشان انواع خطوط قدیمه را به خوبی و استادانه می نوشت، بلکه این نکته بسیار مهم است که استاد عطار بسیاری از خطوط و نقوش خوشنویسی را که در بناهای رو به انقراض و در حال انهدام هرات و توابع ، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>از جمله آثار بسیاری از دوران غوریان و سلاطین کرت <span style="mso-spacerun: yes"> </span>دیده بود، نمونه برداری کرده و آنها را به استادی و زیبایی باز نگاری نموده و بدینسان ماندگار ساخته و<span style="mso-spacerun: yes">  </span>برای استفادهء هنرجویان و اهل تحقیق به یادگار گذاشته است.</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">ایشان پیوسته از استاد خویش شادروان <span style="COLOR: blue">آخوندزاده قاضی ملا محمد صدیق</span> یاد می کرد و من از ایشان شنیدم که چگونه استاد مرحومشان که<span style="mso-spacerun: yes">  </span>کتیبه های <span style="COLOR: blue">مسجد جامع بزرگ هرات </span>را می نگاشت، هنگامی که یک کتیبه به اواسط کار رسیده بود، استاد درگذشت و استاد عطار سوگمند<span style="mso-spacerun: yes">  </span>و افسرده در ماتم استاد خویش کار ناتمام او را در مسجد جامع ادامه داد و به اتمام رسانید. </font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">نویسنده و دانشمند بزرگ ایران داکتر <span style="COLOR: blue">محمد علی اسلامی ندوشن</span> که استاد عطار را در هرات ملاقات نموده<span style="mso-spacerun: yes">  </span>و<span style="mso-spacerun: yes">  </span>به همراهی<span style="mso-spacerun: yes">  </span>او آثار تاریخی<span style="mso-spacerun: yes">  </span>هرات را دیده است<span style="mso-spacerun: yes">  </span>گرویدهء هنر و شخصیت استاد عطار شده و<span style="mso-spacerun: yes">  </span>شرح مفصلی از این دیدار را در سفرنامهء خود، <i><span style="COLOR: blue">صفیر سیمرغ</span></i>،<span style="mso-spacerun: yes">  </span>نگاشته است.</span><span dir="ltr" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"></span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">آثار استاد عطار به صورت مجموعه های مرقع گونه در افغانستان و ایران چاپ شده است.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>از آن جمله است: <i><span style="COLOR: blue">گنجینهء خطوط</span></i> و<span style="COLOR: blue"> <span style="mso-spacerun: yes"> </span><i>قرآن محلّی</i></span><i>. <span style="COLOR: blue"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>گنجینهء خطوط</span> </i><span style="mso-spacerun: yes"> </span>سالها پیش در کابل، (</span><span lang="FA" style="COLOR: blue; mso-bidi-language: FA"><font size="3">تصور می کنم از سوی کتابخانهء عامّه : ملّی</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">) و<i> <span style="COLOR: blue">قرآن مُحلّی</span></i> در سالهای اخیر در ایران به کوشش استاد <span style="COLOR: blue">مهدی هراتی، </span>دانشور و هنرمند ایرانی هروی الاصل مقیم مشهد، چاپ شده است.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>استاد مهدی هراتی که استاد <span style="mso-spacerun: yes"> </span>نقاشی و هنرند، تصویر بزرگ <span style="mso-spacerun: yes"> </span>بسیار زیبا و گویایی هم از استاد کشیده بودند که نمیدانم آن تصویر اکنون در کجاست. بخش عظیم<span style="mso-spacerun: yes">  </span>خوشنویسی<span style="mso-spacerun: yes">  </span><span style="COLOR: blue">کتیبه های کاشیکاری شدهء مسجد جامع بزرگ هرات</span><span style="mso-spacerun: yes">  </span>به خط زیبای استاد عطار است. افزون بر کتیبه های مسجد جامع هرات برخی <span style="COLOR: blue">از کتیبه های صحنهای حرم مطهر آستان قدس</span> در مشهد مقدس نیز به قلم استاد است. از آن جمله است کتیبهء بزرگ رواق بیرونی حرم مطهر در <span style="COLOR: #3366ff">مسجد گوهرشاد</span>.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>این کتیبه رو<span style="mso-spacerun: yes">  </span>در روی کتیبهء شهزادهء هنرمند تیموری <span style="COLOR: blue">بایسنقر میرزا</span> قرار گرفته است. همچنان برخی کتیبه های اماکن مقدس در لشکرگاه، قندهار، کابل و دیگر شهرها به خط استاد است.</span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">استاد، در کنار دیگر محاسن،<span style="mso-spacerun: yes">  </span>مهماندوست نیز بود. دسترخانش همیشه<span style="mso-spacerun: yes">  </span>گسترده<span style="mso-spacerun: yes">  </span>بود و غذاهای خوشمزه و خوشرنگ و خوشبوی و پاکیزه در برابر مهمان چیده می شد. برای مهمان صاحب ذوق، مهمانخانهء استاد، که همان اتاق کارش نیز بود، جلوه و صفای خاصی داشت.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>زیباترین تابلو ها و قطعات خوشنویسی بر دیوار ها اویخته بود و نان خوردن در چنان جایی هم<span style="mso-spacerun: yes">  </span>لذّت بردن از مائده های مرحمتی<span style="mso-spacerun: yes">  </span>خانوادهء <span style="mso-spacerun: yes"> </span>استاد بود و هم التذاذ روح و حظّ بصر از آثار هنری. بر سر در یکی از درهای ورودی این بیت، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>به خط زیبای نستعلیق استاد، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>بر تابلوی نگاشته شده بود:<span style="mso-spacerun: yes">  </span><span style="COLOR: #3366ff">این خانه همیشه در امان خواهد بود</span>.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>من همیشه هنگامی که این قطعه را می دیدم چنان شیفتهء محبتهای استاد بودم که برای چندمین بار می گفتم: <span style="COLOR: #3366ff">آمین! چنین باد</span>.</span><span dir="ltr" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"></span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><span style="mso-tab-count: 1">          </span>دوستان و علاقمندان استاد کم نبودند،<span style="mso-spacerun: yes">  </span>زیرا او مردی اجتماعی، مردمدار و مورد علاقهء همهء اصناف <span style="mso-spacerun: yes"> </span>و طبقات جامعه بود،<span style="mso-spacerun: yes">  </span>ولی چند تن از مشاهیر بودند که<span style="mso-spacerun: yes">  </span>استاد با آنان پیوند همیشگی داشت.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>یکی از آنان خطیب، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>فقیه، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>واعظ <span style="mso-spacerun: yes"> </span>و ادیب معروف، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>شادروان<span style="COLOR: blue"> شیخ محمد طاهر قندهاری</span> بود که اغلب روزها<span style="mso-spacerun: yes">  </span>به دکان عطاری استاد می آمد. چون سخن از دکان عطاری <span style="mso-spacerun: yes"> </span>پیش آمد به مصداق آن که <span style="COLOR: blue">از سخن سخن شکافد </span></span><span lang="FA" style="COLOR: blue; mso-bidi-language: FA"><font size="3">( یا به گفتهء هراتیان: از گپ گپ می خیزد</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">) چند کلمه یی از دکان استاد عطار گفتن هم بی مناسبت نیست، که من آن دکان را یک مرکز بسیار مهم فرهنگی و هنری در زمان خویش می دانم<span style="mso-spacerun: yes">  </span>و دردا و دریغا که دیگر درِ آن مرکز به روی فرهنگیان باز نیست. </span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">استاد<span style="mso-spacerun: yes">   </span>پیشهء عطاری را از پدر به ارث برده بود </span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3">( <span style="COLOR: #3366ff">تصور می کنم که همین دکان هم پیش از ایشان به دست پدرشان شادروان حاجی محمد اسمعیل عطار اداره می شد .<span style="mso-spacerun: yes">  </span>اگر تصور من درست نباشد، یا نام<span style="mso-spacerun: yes">  </span>پدر ایشان را درست ننوشته باشم، از فرزندان ایشان که همه خوشنویس و هنرمند ند خواهشمندم مرا راهنمایی کنند تا آن را تصحیح نمایم</span></font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: #3366ff; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">)</span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>این دکان<span style="mso-spacerun: yes">  </span>در بازار قندهار، یکی از چاربازار اصلی و قدیمی هرات، قرار داشت. چون استاد عطار شخصی امین و خوشخوی بود، مشتری بسیار می آمد و بیشتر مشتریانی بودند که از دوردستها می آمدند و خود در جایی که بودند همین پیشه را داشتند، متاع خواستهء خویش را غالباً به صورت عمده (</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3">به مقدار بسیار</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">)<span style="mso-spacerun: yes">  </span>از دکان استاد می خریدند.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>عصر که می شد. درشکهء (</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"> یا در اصطلاح هرات: گادی</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">)<span style="mso-spacerun: yes">  </span>شیخ محمد طاهر قندهاری در برایر دکان توقف می کرد و شیخ از آن پیاده می شد و بر قالیچه یی که در آستانهء دکان برای او می گستردند می نشست (<span style="COLOR: #3366ff"> </span></span><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3">این قالیچه هم داستان جالبی دارد که در مطلبی که به یاد مرحوم شیخ طاهر نوشتم از آن یاد کرده ام و امید وارم<span style="mso-spacerun: yes">  </span>باری در این صفحه هم یادی از ایشان با تفصیلی بیشتر بنمایم</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: #3366ff; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"> </span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">). شیخ تا غروب همانجا می نشست و مشق خط <span style="mso-spacerun: yes"> </span>نستعلیق می نمود.<span style="mso-spacerun: yes">  </span></span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman"><span style="mso-tab-count: 1">          </span>دوست بسیار گرامی، همدم و همصحبت بسیار عزیز استاد عطار که سراسر عمر با هم رفیق و مأنوس و مألوف بودند، شادروان استاد<span style="COLOR: blue"> فکری سلجوقی </span>بود، که در همین صفحه از ایشان یاد کرده ام.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>استاد فکری هم بیشتر عصر ها می آمد. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>ساعتی می نشست و با استاد عطار و هم با شیخ در باب<span style="mso-spacerun: yes">  </span>خوشنویسی و خوشنویسان و در باب نسخه های خطی و قطعات و مینیاتوریها و اثار باستانی تبادل فکر می کردند. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>چای<span style="mso-spacerun: yes">  </span>سبز خوشبوی و خوشرنگ آمیخته با زعفران و هل همیشه<span style="mso-spacerun: yes">  </span>در برابر مهمانان نهاده می شد.</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman"><span style="mso-tab-count: 1">          </span>با آنکه گذران <span style="mso-spacerun: yes"> </span>زندگانی<span style="mso-spacerun: yes">  </span>استاد از همین دکان بود، بارها دیدم که به احترام<span style="mso-spacerun: yes">  </span>دوستان هنرمند و ادیب که به دیدنش می آمدند،<span style="mso-spacerun: yes">  </span>از مشتریان می خواست در شهر گردشی کنند و<span style="mso-spacerun: yes">  </span>یکی دو ساعت بعد<span style="mso-spacerun: yes">  </span>بیایند و متاع خود را بستانند.</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman"><span style="mso-tab-count: 1">          </span>دوست دیگر استاد، هنرمند، نقاش، پیکر تراش و شاعر معروف هرات<span style="mso-spacerun: yes">  </span>شادروان استاد <span style="COLOR: blue">محمد سعید مشعل </span>بود. استاد مشعل در یاد از استاد عطار در منظومه یی گفته است:</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">" به حضرت استاد نام دار محمد علی عطار:</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">حضرت اســــــتاد محبّت شعار--- ای که به وصف تو کنم افتخــــــار</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">مدح تو شایسته و بایسـته است --- حیف که فکر و دل من خسته است</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">وصف<span style="mso-spacerun: yes">  </span>تو و این قلـــــم ناتوان؟ --- ما به زمینیم وتو بر آســــــــــمان</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">وصف مقامت نه به صدر شهست --- شاهد اوصاف تو بیت اللّهــست</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">وصف تو در خطّ کلام خداســـت --- خاصّــه بیتی که به نام خداســت</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">........................................</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">غرق به دریای تو ام اوســـــــتاد --- عاشق سیمای تو ام اوستـــــــــاد</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">رنگ به روی همه گلها شکست ---<span style="mso-spacerun: yes">  </span>تا گل تصویر تو آمد به دســــت</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">ای گل خوشـــــبوی خزانت مباد --- ضربهء آسیب زمانت مبــــــــاد</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">استاد مشعل در یک<span style="mso-spacerun: yes">  </span>منظومهء دیگر، خود <span style="mso-spacerun: yes"> </span>و عطار را در سوگ رفتگان می یابد و می گوید:</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">وداع ای مکتب ناکام بهــــــزاد<span style="mso-spacerun: yes">   </span>--- ز دنیا می روم با نام<span style="mso-spacerun: yes">  </span>بهـــــزاد</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">...................................... .</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">نخستین رفت میر آقای استاد ---<span style="mso-spacerun: yes">  </span>سپس آقای فــــکری نیز جان داد </font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; COLOR: blue; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">ز بخت بد من و عطار ماندیم --- که یا هم سورهء اخلاص خواندیم</span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"></span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="COLOR: #339966; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">[<span style="mso-spacerun: yes">  </span>استاد میر آقا حسینی از<span style="mso-spacerun: yes">  </span>نستعلیق نویسان معروف هرات بوده است که آثار خط او<span style="mso-spacerun: yes">  </span>در مسجد<span style="mso-spacerun: yes">  </span>جامع موجود است]</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">(</span><span lang="FA" style="COLOR: blue; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><span style="mso-spacerun: yes">    </span>کلیات اشعار استاد مشعل غوری هروی، به کوشش و خط جناب<span style="mso-spacerun: yes">  </span>استاد محمد اخی وزیر کروخی، صص 212، 256-257).</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"> </span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><span style="mso-tab-count: 1">          </span>آدینه یی<span style="mso-spacerun: yes">  </span>در خدمت استاد عطار به دیدار <span style="COLOR: blue">استاد مشعل</span><span style="mso-spacerun: yes">  </span>رفتیم. خانهء مرحوم مشعل در شمال غرب بیرون شهر هرات، در <span style="COLOR: blue">محلّهء باباحاجی</span> ( </span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3">در اصطلاح هراتیان: باباجی</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"> ) واقع بود. خانهء استاد مشعل، افزون بر زیبایی<span style="mso-spacerun: yes">  </span>طبیعی و هوای با صفا ی بیرون و شمال شهر، نگارستانی بود از آثار استاد.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>از خوشنویسی های استاد گرفته تا <span style="mso-spacerun: yes"> </span>نقاشیها، مینیاتورها، پیکره ها و نگینهایی که با هنر و ظرافت خاص خویش از تراش سنگهای کوهستانها و بستر<span style="mso-spacerun: yes">  </span>هریرود می آفرید.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>امروز که حدود چهل سال از آن روز می گذرد، هنوز صفای آن روز روشنی بخش ضمیر من است.</span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>بسیاری دیگر از شخصیتهای<span style="mso-spacerun: yes">  </span>معروف هنردوست هرات به استاد عطار علاقه و ارادت داشتند؛<span style="mso-spacerun: yes">  </span>شادروان <span style="COLOR: blue">عطامحمد خان نقشبندی شاروال</span> ( </span><span lang="FA" style="COLOR: blue; mso-bidi-language: FA"><font size="3">شهردار یا رئیس بلدیه</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"> ) که مردی هنرشناس و خود مجموعه دار (</span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA"><font size="3"> کلکسیونر</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"> ) مشهوری بود، به استاد عطار علاقهء خاصی داشت. این افراد با وجود داشتن مناصب و مقامهای دولتی با علاقه و طیب خاطر مدتی در برابر دکان استاد می ایستادند و از سخن و هنر ایشان بهره مند می شدند.</span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">نه تنها<span style="mso-spacerun: yes">  </span>همشهریان و هموطنان علاقمند<span style="mso-spacerun: yes">  </span>و شیفتهء دیدار استاد عطار بودند، بلکه<span style="mso-spacerun: yes">  </span>خارجیان و مهمانانی که از بیرون به دیدن آثار باستانی هرات می آمدند، دیدار استاد عطار جزو برنامهء شان بود. من چند تن از این مهمانان، غربی و شرقی، را پس از آنکه به دیدار استاد رسیده بودند، دیدم که با وجد زاید الوصفی از دیدار استاد و هدایای مرحمتی ایشان <span style="mso-spacerun: yes"> </span>یاد می کردند.</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">استاد سیمایی خوش و نورانی داشت. پاکیزه و خوش لباس بود. پیاده روی را دوست می داشت و فواصل بسیار دور را هم با پای پیاده و بدون احساس ماندگی می پیمود.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>آهسته و شمرده سخن می گفت و آثار و ابنیهء تاریخی ، قطعات خوشنویسی و آثار نقاشی و مینیاتوررا بسیار استادانه و شیرین معرفی می نمود. <span style="mso-spacerun: yes"> </span></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">نگارنده چند سالی، به دلیل آن که در کابل، بلخ، فاریاب و کندز مأمور و مقیم بودم، از دیدار استاد محروم بودم؛ تا اینکه در شام ما فتنه یی افتاد و چون هر یک از گوشه یی فرا رفتیم<span style="mso-spacerun: yes">  </span>وبه رنج آوارگی گرفتار شدیم، <span style="mso-spacerun: yes"> </span>از حسن اتفاق سالی چند<span style="mso-spacerun: yes">  </span>با استاد در مشهد مقدس بودیم.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>استاد در آوارگی هم استاد سالهای بسیار پر ثمری<span style="mso-spacerun: yes">  </span>را گذزانید و آثار بسیار گرانبهایی آفرید.<span style="mso-spacerun: yes">  </span><i><span style="COLOR: blue">قران مُـحلّی</span></i><span style="mso-spacerun: yes">  </span>و آثار دیگر از جمله کتیبه های <span style="COLOR: blue">آستان قدس </span>از جملهء این آثار است.</font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">استاد افزون بر آن که هنرمند بود هنرشناسی کامل بود. من آثار تاریخی هرات را بارها و بار ها دیده ام، اما<span style="mso-spacerun: yes">  </span>چون همان آثار را در خدمت استاد عطار می دیدم و ایشان ظرافت و ریزه کاریهای آنها را شرح می فرمود، احساس می کردم که من آنها را برای نخستین بار می بینم. همچنان هنگامی که استاد عطار خط یا نقشی را توصیف می نمود<span style="mso-spacerun: yes">  </span>من<span style="mso-spacerun: yes">  </span>شیفتگی و علاقه یی بیشتر و متفاوت با آنچه از پیش داشتم در خود<span style="mso-spacerun: yes">  </span>در می یافتم. او بیشتر اوقات با دیدن یک اثر هنری، خط خوش، اثر نقاشی، پیکره و بنای کهن به وجد می آمد. </font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>دریغا که این مرد بزرگ و هنرمند بزرگوار<span style="mso-spacerun: yes">  </span>دور از شهر محبوب و مألوف<span style="mso-spacerun: yes">  </span>خویش درگذشت. استاد عطار در مشهد مقدس در جوار<span style="COLOR: blue"> آرامگاه</span> <span style="COLOR: blue">حضرت رضا علیه آلاف التحیة والثّناء</span><span style="mso-spacerun: yes">  </span>بیارمید.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>تاریخ دقیق وفات استاد<span style="mso-spacerun: yes">  </span>به یادم نیست ، اما تصور می کنم میان سالهای 1378 – 1380 خورشیدی بود.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>روانش شاد باد ( </span><span lang="FA" style="COLOR: blue; mso-bidi-language: FA"><font size="3">چنان که در سایت بی بی سی خواندم، یاد نامه یی از <span style="mso-spacerun: yes"> </span>استاد عطار در کتاب<span style="mso-spacerun: yes">  </span><i>رنگ و رنج</i> تألیف آقای اصیل یوسفی هروی نگارش یافته <span style="mso-spacerun: yes"> </span>است</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">) <span style="mso-spacerun: yes"> </span></span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><font face="Times New Roman"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">فرزندان استاد، آقایان محمود، احمد، بهبود و غفار ( </span><span lang="FA" style="COLOR: #3366ff; mso-bidi-language: FA"><font size="3">اگر نام آخرین پسر ایشان  درست به یادم مانده باشد</font></span><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA">) همه هنرشناس و هنرمندند.<span style="mso-spacerun: yes">  </span>آقای<span style="mso-spacerun: yes">  </span><span style="COLOR: blue">محمود عطار</span><span style="mso-spacerun: yes">  </span>و آقای<span style="mso-spacerun: yes">  </span><span style="COLOR: blue">بهبود عطار</span> خوشنویسان مشهور و پرکاری اند که بی گمان نام و هنر<span style="mso-spacerun: yes">  </span>پدر گرامی را زنده نگه خواهند داشت.</span></font></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="COLOR: blue; mso-bidi-language: FA"><font size="3"><font face="Times New Roman">اتاوا- 12 سنبله (شهریور) 1385/ 3 سپتامبر 2006</font></font></span></p><p /><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0in 0in 0pt; DIRECTION: rtl; TEXT-INDENT: 0.5in; LINE-HEIGHT: 150%; unicode-bidi: embed; TEXT-ALIGN: right"><span lang="FA" style="FONT-SIZE: 14pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-language: FA"><font face="Times New Roman">                             آصف فکرت</font></span></p><p /><p><font face="Times New Roman"> </font></p>
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ ساعت ۱۸:۴۷